London-Edinburgh-London 2022

Dei norske som vi veit deltok var:

  • Arild Halland
  • Arvid Prytz Nordstrand
  • Bahram Kamp
  • Bjørn Holo
  • Espen Bratberg
  • Knut P. Eriksen
  • Leif Brenne
  • Marit Bønes
  • Stein Stegen
  • Tor Hovland
  • Tor Støen
  • Tor Urdalen
  • Tore André Haugen
  • Tore Stuedahl

Bilete

Hovudsakleg Tor Urdalen sine:

https://photos.app.goo.gl/caW2DUxfVZ6qzsEs9

Tore Stuedahl sin rapport

https://www.strava.com/athletes/1108554/posts/21764084

Tore André Haugen sin rapport

Mitt eneste kjennskap til England fra før er stort sett fra London og jeg hadde sett frem til en tur på landsbygden og her må jeg si at LEL leverte til det fulle. Helt fantastisk landskap, spesielt i de nordlige delene og flott gjennom historiske småbyer. Det eneste som er dumt er det man mister på nattkjøringene men dette er jo valgfritt.

Etter min mening var det for mye bratt klatring. 14000 høydemeter er mye og spesielt det at løypen går to ganger gjennom Yad Moss området tror jeg har medført flere DNF enn nødvendig. Ellers har løypen en grei profil.

Vi startet fra Debden 0945 med ca 8-10 fra norsk kontingent i pulje S. Gikk greit den første etappen, noe fort kanskje men ikke noe farlig. Første splitt kom i etappe to etter en punktering og jeg kjørte deretter med Bahram og Leif. Vi kjørte samlet til Malton (366km) der Leif og Bahram tok kvelden. Herfra ble det solo for meg gjennom Yorkshire til Bernard Castle, og videre til Brampton og Moffat (637km) der jeg tok første hvil på kveldingen mandag.

Etter 2 timer søvn ble det nattkjøring til Edinburgh der jeg ankom i femtiden på natten, var da rimelig kakket og ble liggende med hodet på bordet en liten time mens jeg fikk ladet elektronikk. Følte meg relativt frisk da det lysnet og jeg satt avgårde gjennom Edinburgh. Akkurat denne delen tok livsgnisten fra meg. Sitte å humpe på dårlig brostein kom litt uventet og både baken og sykkel skrek etter nåde. Hadde jeg truffet løypesjefen der og da så hadde han fått grei melding. Jeg fikk roet meg litt ned og det var fint å komme seg ut på bygda igjen. Flott kjøring til Innerleithen og videre til Eskaldemuir. Begynte å bli farlig varmt etterhvert og tungt å komme igang etter pausene. Kjørte sammen med den tilfeldige italieneren herfra og inn noe som fungerte greit og vi dro videre til Brampton (938km) der vi tok en pause for å kunne kjøre klatringen når heten roet seg litt.

Startet turen mot Bernard Castle i kveldinga og ankom rundt midnatt. Fantastisk stopp i St John før siste klatringen med hyggelige verter og god forpleining. 3. natten ble tung og det ble 2 påkrevde blunder underveis for å unngå uhell. Etappen var på 111km og vi brukte ca 8 timer på denne så det gikk ikke akkurat fort nei. Kom frem til Malton (1134km) på morgenkvisten der vi tok telling en times tid. Ut fra Malton heiv vi oss med et trekløver fra England som dro på i et friskt tempo og vi la oss på halen. Kjørte til Boston (1312km) sammen med dem der de tre delte seg.

Vi tok en halvtime på øyet så dro vi videre og nå var vi tre, meg, italieneren og Ray som kjørte til mål samlet, eller nesten men det kommer etterpå. Det ble nattkjøring gjennom St Ives og vi ankom Great Easton 0630. Nå var det ikke mer enn ca 5 mil til mål men Ray måtte være inne før 9 for å få godkjent 100 timer, og han var nå godt kjørt. Siden han var grei og skiftet slange for meg tidligere på natten ble det litt tempokjøring herfra for å få han inn på tid og vi landet i Debden rett over halv ni. Italieneren måtte ta siste etappe selv og uvant med venstrekjøring og sliten klarte han å vingle over på feil side og fikk et ublidt møte med en bil og tok litt terrengsykling men det gikk heldigvis bra.

Ellers må jeg si at jeg ble vanvittig imponert over opplegget og engasjementet på stasjonene. Ingen venting, alltid hjelp å få og alltid en vennlig kommentar fra de frivillige. Mat stort sett meget god og variert. Slik det utviklet seg med varme burde det muligens vært noe sportsdrikke eller elektrolytter å få kjøpt men de stilte med solkrem for de av oss som ikke har full kontroll i pakkingen. Totalt sett over all forventning.

Teknisk fungerte alt bra, ingen hjulhavari, som noen stadig opplever, eller andre store problemer. En punktering i Cambridge. Med tanke på alle utforkjøringene og dårlig underlag er jeg ekstremt glad for skivebremser og elektrisk giring, uvurderlig mener jeg. Verksted og tøy i seteveske, elektronikk og hygiene i veske på overrør samt foodpouch for reservemat. Eneste store minuset jeg tar med meg videre er at jeg mangler dynamo og det ble i overkant styrete å tenke på dette hele tiden så til neste gang blir det definitivt endret. Hadde til tider problemer med navigering på wahoo Bolt, var endel lagging som medførte noe feilkjøring uten at dette betydde noe særlig. Andre som har gjort seg noen erfaringer med tanke på valg av computer?

Søvnstrategien min var å kjøre så lenge det gikk (forsvarlig) men tenker at det kan være fornuftig å ha noen timer fast pr natt pluss noen powernaps underveis, spesielt 3. natten var tung og hadde det vært kaldere kunne det blitt utfordrende.

1500km, 14000 høydemeter, ca 20 middager, ukjent antall liter drikke, ikke en dråpe regn, nummenhet i fingre, tær, håndbak. Sittesår, nakkesmerter etc (hvorfor gjør vi dette?) totaltid 95 timer, 69 timer på sykkel, 25 timer søvn og faffing, godt fornøyd med det. Vil ikke si at jeg gjerne gjør det igjen men jeg ble ikke skremt permanent så vi får se……..

PS! Ekstra kudos og gratulasjoner til Leif Og Bahram som gjennomførte sitt første langløp til 20 i stil

Legg igjen en kommentar