Italia: 1001 Miglia & Grand Tour
Italia er et av de landene i verden hvor interessen for sykling kan sies å være over gjennomsnittet. Giro d’Italia er et av de mest kjente etapperittet som er, kanskje bare overgått av Tour de France.
Italia har også et av de mest kjente rittene for randonneurer; 1001 Miglia. Hvordan de har kommet opp med et slik navn handler ikke bare om at det ser kult ut i en logo. (Miglia er forøvrig et navn som hentyder til en engelsk mil.) I tillegg har de også et ritt som kalles 999 Miglia, så hvorfor ikke 1000 Miglia? Det har nok med å gjøre at 1000 Miglia er et merkevarebeskyttet navn som eies av Automobile Club Brescia. 1000 Miglia, eller Mille Miglia, var et billøp som ble arrangert 24 ganger mellom 1927 og 1957. Det gikk fra Brescia til Roma og tilbake. Senere er det blitt arrangert både som rallyløp og som Mille Miglia Storica, et løp der bilene som deltar må være fra før 1957. Men nok om bil og mer om sykling som denne siden er til for.
1001 Miglia
Rittet ble første gang arrangert i 2006 og er et av de lengste som arrangeres i Europa med sine 1623km. Ruten går i det arrangøren beskriver som det vakreste og mest varierte landskapet i verden.
Ruten starter i Milano og går i en bue sørover. Den går først sørøstover mot Italias østkyst. Deretter bukter den seg sørover til det sørligste punktet. Her krysser løypen fra østsiden av Italia til vestsiden og følger deretter vestkysten nordover i retning Genoa før den går rett norover til mål i Milano. På turen skal den innom 17 ulike sjekkpunkter.
Rittet er blitt arrangert 5 ganger. Siste gang i 2016. Det er flere nordmenn som har syklet 1001 Miglia. Se gjerne menyen for referat fra de 5 norske som deltok i 2012-utgaven av rittet.
1001 Miglia inngår nå i det som italienerne kaller «The Grand Tour», et av totalt 4 ritt som går i en syklus på 4 år.
Neste utgave av 1001 Miglia vil gå av stabelen i 2020.
Du kan lese mer om rittet på hjemmesiden til 1001 Miglia
999 Miglia
999 Miglia må ikke forveksles med 1001 Miglia. Rittet starter midt i Roma og beveger seg i en sløyfe sørover langs Italias vestkyst. Deretter krysses det over til østkysten før retur tilbake til mål i Roma. Som i 1001 Miglia, er det 17 kontrollpunkter som rytterne må innom.
Rittet ble første gang arrangert i 2017 og inngår, som 1001 Miglia, i Italias «Grand Tour». Det var norske deltakere også i dette rittet.
Neste gang rittet skal arrangeres blir i 2021.
Du kan lese mer om rittet på hjemmesiden til 999 Miglia
Alpi 4000
Det gis ingen premie for å gjette at Italias Alpi 4000 skal arrangeres i den italienske delen av Alpene og at det medfører forsering av noen høydemetre.
Løypen starter i Bormio og går deretter sørvestover til Torino. Deretter sykles det først nordover så østover og deretter sørøstover mot Biella der løypen krysser den delen av løypa som gikk fra Bormio til Torino. Poelven følges østover til Mantova. Derfra går den nordover til mål i Bormio.
Det er en virkelig utfordring med passering av 9 fjellpass, inkludert det kjente Stelvio-passet på 2757 m.o.h. Løypen går innom 3 land på veien.
Løypen er på 1500km og oppgis å ha over 20000 høydemeter. Den første utgaven av rittet skal arrangeres i 2018.
Dersom du er interessert i å delta i dette rittet, så kan du sjekke ut hjemmesiden til Alpi 4000.
Den neste muligheten til å prøve seg på denne alpe-utfordringen vil komme i 2022.
6+6 Isola
Dette er den siste utfordringen i den italienske «Grand Tour». Mens de andre 3 rittene går på det italienske fastlandet, går dette rittet rundt øyene Sardinia og Sicilia.
Dette rittet er ikke blitt arrangert før og vil første gang bli det i juni 2019. Det foreligger så langt ingen hjemmeside for dette rittet slik det gjør for de tre andre.
Grand Tour of Italy
Dersom du skulle være interessert i denne utfordringen, så er det signalisert at disse 4 rittene vil rullere i en 4 års syklus. Man kan begynne syklusen når som helst og det er ikke nødvendig å vente til et bestemt ritt. Her kan du finne brosjyren til Italias Grand Tour. Her finner du Hjemmesiden til Italias Grand Tour. Den er for øyeblikket ikke ferdig.
Legg igjen en kommentar